, [], Whether charity is infused according to the capacity of our natural gifts?
Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], [13]De wind [14]blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn [15]geluid; maar gij weet niet, [16]van waar hij komt, en waar hij heen gaat; [17]alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is. 13. Grieks de geest; dat is de wind, gelijk uit het navolgende blijkt. 14. Of, waait. 15. Grieks stem. 16. Dat is, vanwaar hij gedreven wordt, waar hij zijn begin heeft, of zijn einde neemt. 17. Dat is, des Geestes werkingen wordt gij wel gewaar, maar hoe het toegaat begrijpt gij niet; Pred.11:5.
, [], Karl Olav SANDNES, Whence and Whither. A Narrative Perspective on Birth a!nwqen (John 3,3-8) , Vol. 86(2005) 153-173.
In John 3 birth a!nwqen is illustrated by the wind. Its effect can be experienced without knowledge of from whence it comes and whither it goes. This analogy asserts both the reality and the mysterious nature of the wind. John 3,8 is, however, not exhausted by this analogy. John 3,3-8 belongs within an epistemological pattern found throughout this Gospel: like is known by like. The mysterious and enigmatic nature of Jesus' identity sheds light on the "whence and whither" of John 3,8. Christology thus becomes a key to understand the mysterious nature of faith.